Selasa, Januari 10, 2012

HIJRAH PADA DIRI KE SEKIAN KALI

Dari aku yang mengenal erti kehidupan
Dengan menduga sang pencari waktu
Silih berganti ceritera baharu
Tentang jalan ke pintu abadi.

Kurenung kotak sejarah hitam
Meneliti ke petak musibah
Di situ terkandung catur hayat
Menguji kebiksanaan pemain hasrat
merungkai benteng yang buntu
dengan langkah yang ragu
Berpincang tanah getar iman
dalam menghadang lasykar nafsu
Menyusun tingkah semu.

Air mata yang tidak mengalir
Hanya menakung di kelopak kasih
Menunggu tiba saatnya gugur
Melepas jerih yang berpusar di kalbu.

Di manakah hadirmu pelangi?
Yang selalu memancar keindahan
Ketika hujan dan panas saling mengisi
Di bawah langit sengketa.

Kini ianya semakin mendung
Panas telah sirna
Dan angin mula menukar haluan
Membawa desiran memuncak ke gunung
Gemanya semakin menyebar luas
Tapi dinginnya mula membatas ke atas.

Wahai hati-hati yang terluka
jangan dibiar ianya semakin berdarah
usah tangisi pedihnya sejarah
Tanamlah bunga kekasih di perdu jiwa
Moga cinta akan tumbuh dipuncak rindu
Menjadi hiasan pengubat pilu.

Hari ini biarpun telah rebah
Aku bangkit dengan anugerahMu ya Rabb
Mencorak dunia yang baharu
Dengan lukisan keazaman
Mewarnai beban memori syahdu
Yang selama ini melekat di dinding kalbu.

Imanku takkan mereput
Pada dahan kehidupan yang rapuh
Naluriku tetap berpaut
Pada tiang ibadahku yang mula teguh

Jiwa ini semakin tabah
Bersatu dalam mahabbah
Mencari keredhaan ilahi
Dalam ketenangan diri
Manghadapi realiti mimpi ngeri

Azam yang ku damba ini
tak mungkin berpaling di balik mimpi
Pada jejak-jejak yang menyayat hati
Pada leluhur yang semakin kaku
Di sini aku berdiri sepi
Antara ujian dan tingkah diri
Mengukur sekujur jasad
Menghala ke ke satu matlamat.

Aku adalah aku
Dan aku tetap seorang aku

Hijrah dari segala yang pasti
Hijrahlah ke sekian kalinya
Hijrah hanya akan terhenti
Bila segala-galanya mati!

2012

Tiada ulasan: