Selasa, Julai 31, 2012

HUJAN DI KOTA DAN ANAK KECIL ITU

Lebat hujan itu
Dinginnya menyelubungi langkah kaku
Aku mula menyusur di bawah langit mendung
Melihat Anak kecil di luar itu merintih
Wajahnya termangu sayu
Menahan perit dan gusar
Dibasahi hujan yang mencurah
Itulah perjuangan mencari kesempurnaan
Inilah kemodenan
Inilah kemajuan
Kita hidup dalam tamadun hebat.

Lebat Hujan itu
Mengalunkan rentak yang bertaburan
Dalam ketenangan jiwa yang kontang
Aku resah walau tak basah
Aku gelisah walau hujan tak diredah
Anak kecil itu mendongak simpati
Mengharap ihsan dari yang memberi
Walau menggigil di tapak mandiri
Inilah hakikat
Inilah matlamat
Kita hidup dalam mengejar harakat.

Lebat hujan itu
Dinginnya semakin hilang
Ketika mentari mula mengintai.
Aku harus maju ke hadapan
Walau anak kecil itu terkapai-kapai
Bagaikan karam di lautan kota
Untuk menggapai perahu penyelesaian
Dalam arus permodenan kemajuan
Inilah perjuangan
Inilah persaingan
Kita hidup dalam mengejar kemewahan

Lebat Hujan itu
Akhirnya usai
Ketika perasaan dibuai kejayaan.
Aku melihat dan aku terpaku
Aku mengucap dan aku terkedu
Anak kecil terbaring kebasahan
Lena dalam kesejukan
Bersama tin kosong dan  perut kosong
Itukah kejayaan?
Itukah kehebatan?
Demi  meneruskan hayat
Dalam kota yang hebat.

Aku sampai ke destinasi
Aku tak mengalah walau peritnya rintangan
Tapi jiwaku mula menangis
Dan aku tewas oleh simpati
Mengenang nasib anak kecil itu
Yang mula menyedarkan aku
Ada yang lebih hebat dari perjuanganku
Ada yang lebih penting dari matlamatku.
Akhirnya aku terkelu dan tertunduk pilu.

2012

Tiada ulasan: